Vertragingen in de meubelindustrie | Furnea - de Online meubelwinkel
Corona heeft de wereld in zijn greep en daar hebben wij allemaal op verschillende vlakken last van. Ondernemers hebben hun zaak tijdelijk, en soms definitief moeten sluiten en anderen verliezen hun baan. Dit zijn de zichtbare gevolgen van de pandemie, maar er is achter de schermen nog meer gaande. Er zijn vertragingen in de meubelbranche ontstaan. Naast de pandemie zijn er zeker ook nog meer oorzaken van vertragingen in de meubelindustrie te noemen, die niet, of niet direct, door corona veroorzaakt worden. Bij Furnea werken we continu heel hard om vertragingen te voorkomen, maar helaas hebben ook wij niet alles in de hand. We leggen je hier graag uit waardoor die vertragingen ontstaan en op welke wijze we je zoveel mogelijk op de hoogte houden van de levertijd.
Tekort aan grondstoffen
We kampen in Wereldwijd met een tekort aan grondstoffen, materialen waar onze meubels van gemaakt worden. Producenten staan onder druk en soms ligt de productie volledig stil door gebrek aan grondstoffen. Dit komt uiteraard de levertijd niet ten goede. De verwachting is dat de knelpunten de komende tijd alleen maar zullen toenemen. Meer vertraging wordt de komende tijd wel verwacht.
Prijzen
Het gevolg van de grote tekorten van grondstoffen, is een prijsstijging. Immers, als de vraag stijgt, stijgen de prijzen mee. Producenten starten nieuwe onderhandelingen over die prijzen om toch de scherpste deals in de wacht te slepen. Hiermee willen ze zoveel mogelijk voorkomen dat de prijsstijging van grondstoffen doorberekend moeten worden in het eindproduct, de meubelen. Door de hernieuwde onderhandelingen op het gebied van de prijzen van grondstoffen, loopt het orderproces vertraging op. Prijzen van grondstoffen zijn enorm omhoog gegaan in verband met die grote aanvraag, waar de fabrikanten niet altijd gehoor aan kunnen geven. Heel veel producenten dienen daarom opnieuw te onderhandelen voor nieuwe prijzen waardoor er tijdens het orderproces vertragingen ontstaan.
Maatregelen in andere landen
De meubels van Furnea komen vanuit iedere uithoek van de wereld. Dat is normaliter geen enkel probleem, want zo kunnen we de meest uiteenlopende unieke stijlen aanbieden. Door de pandemie ontstaan er echter diverse problemen op het gebied van levering van meubels en materialen. Meubels worden bij fabrieken uit veel verschillende landen gehaald. Ieder land hanteert zijn of haar eigen coronabeleid. Dit zorgt ervoor dat grondige voorbereiding essentieel is. Vervoerders dienen op de hoogte te zijn van de maatregelen die in de landen die worden doorkruist, gelden. De juiste papieren worden meegenomen en er moet alles aan gedaan worden om een besmetting of symptomen ervan te vermijden. Sommige landen houden de grenzen dicht voor niet-essentiële reizen. Hierdoor kan het zijn dat vervoerders aan de grens worden gecontroleerd. Andere landen hebben zo'n strenge lockdown dat er aan de grenzen blokkades zijn of dat er zelfs een quarantaineplicht bestaat. Dit brengt veel vervelende opstoppingen en moeilijkheden op het gebied van vervoer van materialen en de uiteindelijk geproduceerde meubelen met zich mee. De levertijd wordt hierdoor aanzienlijk verlengd. Verder moeten de schepen, vrachtwagens en containers verschillende landen doorkruisen, ieder met eigen obstakels die zo ineens van de ene op de andere dag kunnen wijzigen, waardoor een vooraf aangekondigde levertijd tussendoor niet haalbaar wordt door de omstandigheden die hierdoor plots ontstaan.
Meer aanvraag voor containers
De hoogte van prijzen wordt altijd bepaald door een samenspel tussen vraag en aanbod. De vraag naar containers is de laatste tijd enorm gestegen. Dit heeft voor een groot deel te maken met een stijging van de uitgaven van consumenten van de afgelopen periode. Door de Coronacrisis zijn veel mensen immers niet op vakantie geweest waardoor er veel geld in de knip is gebleven. Het geld dat daarmee is uitgespaard, is besteed aan het kopen van producten, zoals wat nieuwe meubelen. Anderen schrijven de hogere containerprijzen toe aan de door corona ontstane chaos wereldwijd. Veel van de productielanden, zoals China en India hebben daardoor hun vervoersprijzen moeten verhogen. De prijzen van containers zijn daarmee dus geëxplodeerd. Waar je anders 2000 dollar kwijt was voor een container van Azië naar Europa, kost dit nu soms wel 8 tot 10.000 dollar. De marge op de producten uit Azië is al niet heel hoog, waardoor een transportprijs van 10.000 dollar niet in verhouding staat tot de waarde van de goederen die worden vervoerd. Vaak worden er veel items tegelijk in containers verscheept om zo de kosten te drukken.
Problemen op het gebied van productie
Naast eerder genoemde oorzaken voor vertragingen in de meubelindustrie, hebben producten ook te maken met achterstanden op het gebied van productie. Dit heeft enerzijds te maken met het tekort aan grondstoffen, maar ook met de maatregelen die worden getroffen om controle te krijgen over de coronabesmettingen. Ook hebben producenten last van vertragingen doordat personeel uitvalt door of een coronabesmetting of verzuim uit voorzorg door klachten die zouden kunnen wijzen op een besmetting met corona. Hierdoor liggen producenten niet op schema en worden orders later uitgeleverd.
Vertragingen bij Furnea
Wanneer je nieuwe meubels besteld hebt, wil je hier natuurlijk zo snel mogelijk van genieten. Dat begrijpen we als geen ander. De Corona pandemie brengt echter veel onzekerheden en situaties van overmacht met zich mee. Hierdoor kunnen we niet altijd een exacte levertijd doorgeven en kan de geschatte levertijd gedurende het bestelproces nog wijzigen. We vinden het minstens zo lastig als jij dat vindt, toch willen we je vragen om begrip te hebben voor de vertragingen waar niemand wat aan kan doen. Ontstaan er vertragingen die ons tijdens het begin van het orderproces nog niet bekend zijn, dan zullen we je hierover direct informeren. We houden de lijnen kort en iedere update die wij aangaande je bestelling ontvangen, geven we aan je door. Op die manier doen wij er alles aan wat binnen onze macht ligt om je op de hoogte te houden. Bedankt voor je begrip!